03 November 2017

BA bersama OsNa #2 : Membuat ayat

Assalamualaikum pembaca yang setia,

OsNa sudah bertukar tempat kerja di sebuah negeri yang jauh dengan famili. Pertama kali kerja di negeri orang terasa juga homesickness mula mendatangi. Maka, untuk mengurangi rasa rindu yang terpendam ini akan saya kongsikan pengajaran yang menarik boleh digunakan untuk mengajar Bahasa Arab.

Jadi minggu ini kami ditugaskan untuk menjaga kelas mengikut jadual anjal tingkatan dan semalam saya mengajar Tingkatan 1 bagi subjek Bahasa Arab bersama guru-guru lain.

Pengalaman di KUIPSAS sangat memberi suatu keyakinan dalam menjalankan aktiviti-aktiviti bahasa secara kreatif.

Masa yang diberikan adalah sejam sahaja. Antara bahan-bahan mengajar yang diperlukan adalah;

1. Buku teks
2. Kertas Mahjong
3. Marker pen

Aktiviti pengajaran dan pembelajaran

1. Guru membahagikan pelajar kepada kumpulan. Tingkatan satu di sekolah ini ada 72 orang. Maka 9 orang pelajar dibahagikan kepada 8 kumpulan.

2. Setiap kumpulan akan diberikan tajuk yang berbeza mengikut tajuk di dalam buku teks. Bagi silibus tingkatan satu, mereka berkenalan dengan tajuk الاسم dan الفعل.

3. Guru mengarahkan setiap pelajar untuk membina ayat berdasarkan struktur ayat الجملة الفعلية iaitu الفعل + الاسم + الاسم +حرف + الاسم

4. Setiap ayat yang dibentuk pelajar perlu ditunjukkan kepada guru untuk disemak terlebih dahulu sebelum ditulis di atas kertas mahjong.

5. Selesai semakan dibuat, pelajar boleh menulis di atas kertas mahjong dan mula melukis mengikut ayat masing-masing.

6. Jika masa mencukupi guru boleh meminta pelajar untuk membentangkan hasil kerja di hadapan kelas.




Begitulah minggu pertama di IMTIAZ yang masih tenang jadualnya. Doakan saya di tempat baru ya pembaca yang budiman.

04 October 2017

Topeng

Semua orang hidup memakai topeng-topeng berbeza mengikut situasi, tempat dan masa serta khalayak mereka

Ada topeng yang menampakkan kita mulia

Ada topeng yang menampakkan kita bahagia

Namun sebenar-benar wajah adalah saat kita sendirian akhirnya

Wajah itu barangkali indah tanpa noda, boleh jadi juga seburuk buruk rupa

Andai benar buruk wajah sebenar kita, tetaplah untuk menutup wajah itu dan jangan dibuka topeng mulia

Kerana sedang Allah sudah menutup aib kita mengapa perlu ditayang terbuka segala dosa

Mengapa perlu berbangga dengan hinanya dosa?

Kata kamu hipokrit itu suatu dusta

Namun kata aku hipokrit itu satu usaha

Usaha untuk kita menjadi mulia dengan memaksa kita mencari pahala menjauhi dosa

Topeng mulia jua topeng hina kedua-duanya tetap diri kita yang sama

Topeng mana yang kau pilih pada akhirnya penentu syurga dan neraka

16 January 2017

Kerana Aku Pendidik

Kerana aku seorang pendidik,
Tugasku bukan hanya masuk ke kelas,
Duduk dan membaca teks sahaja.

Kerana aku seorang pendidik,
Aku ingin menjadikan setiap pelajar itu,
Saham syurgaku.

Ya, aku masih belum punya anak, apatahlagi seorang suami.

Selain keluarga, merekalah sumber pahala dan ladang amalan buatku.

Kerana aku seorang pendidik,
Aku tidak mampu untuk sekadar mengajar.
Cukup bulan, gaji ku terima, pelajar ku biar.

Kerana aku seorang pendidik,
Aku akan usaha sehingga mereka faham.

Segala yang kurang aku tambah.
Segala yang salah aku perbetul
Segala yang baik aku puji.
Segala yang berubah aku ambil peduli.

Kerana aku seorang pendidik.

13 December 2016

Muka


manusia itu hidupnya tidak pernah tidak bermuka-muka

topengnya banyak dipakai satu pada sesuatu ketika 

boleh jadi yang dipamerkan pada yang lain itu senyuman

sedangkan dirinya dalam kemurungan

boleh jadi yang ditayangkan pada yang lain itu kebaikan

sedangkan dirinya dalam kegelapan

manusia dan segala macam topengnya

sehingga suatu masa manusia tidak lagi upaya bermuka-muka

dibiarkan sahaja satu topeng menghiasi wajahnya

pandangan matanya kosong

bicaranya kosong

manusia itu hidup sekadar menghabiskan waktu

paginya dinanti, malamnya ditunggu

esoknya diulang kembali rutin yang sama

mati tapi masih bernyawa

12 December 2016

BA bersama OsNa #1 : Lirik Lagu

Assalamualaikum,

Apa khabar pembaca sekalian? Memandangkan saya sudah lama tak sentuh blog dan dalam masa yang sama saya sudah mula mengajar Bahasa Arab semula, saya ingin gunakan platform ini untuk tajamkan semula bahasa ketiga saya dengan berkongsi beberapa cara yang seronok untuk belajar Bahasa Arab.

Post ini akan saya letak dibawah tag BA bersama OsNa untuk memudahkan pembaca sekalian mengikuti perjalanan dalam mempelajari bahasa ini.

Amaran: Post ini mungkin tidak sesuai untuk orang yang kurang gemar pendekatan hiburan dalam mempelajari sesuatu bahasa. Mohon tekan butang x di tab atas dan tinggalkan blog dengan aman.

BA bersama OsNa adalah singkatan untuk Bahasa Arab bersama Ostazah Husna. Mengapa Ostazah? Sebutannya sama sahaja. ^^ Sebab sengaja tulis macam ala-ala orang Maroc terpengaruh Perancis dan juga kerana Ostazah ni tak thiqah langsung.

Baiklah dalam bahagian pertama OsNa akan kongsikan cara belajar kemahiran menulis dengan cantik sambil menambah perkataan baru dalam kamus anda.

Oh ya! List perkara wajib ada,
1) Komputer/Handphone dengan internet (wifi sebaiknya)
2) Youtube
3) Buku nota (KHAS)
4) Pen/Pensel

Mengikut tajuk yang saya letakkan di atas, kita akan belajar Bahasa Arab menggunakan kaedah membaca sarikata atau subtitles. Secara khususnya, lirik lagu. Nanti OsNa akan kongsikan beberapa video-video lain dalam siri seterusnya okay. Sekarang kita fokus pada lagu.

Pembaca boleh memilih apa sahaja jenis lagu dengan menaip lagu anda beserta Arabic Sub di Youtube, cth: _____________ Arabic Sub. Memandangkan lagu Melayu masih kurang subbers yang boleh berbahasa Arab, maka pilihlah lagu yang lebih popular seperti genre English/Korea/Jepun.

(Kan, ostazah dah kata cara OsNa tak thiqah langsung.. proceed with cautious)

Okay, anda akan jumpa beberapa buah video yang sama tetapi terjemahannya berbeza. Pilih satu video dan tulis terjemahan yang disediakan.

Sebahagian besar daripada pembaca yang lahir di tahun 90 an, mesti pernah buat perkara yang sama. Lebih-lebih lagi kawan-kawan perempuan yang suka tulis lirik lagu dalam buku. Cuma kali ini dalam Bahasa Arab. ^^

Okay, selepas sudah siap menulis terjemahan, kembali semula ke bahagian search tadi dan tekan video-video yang lain. Mula membaca terjemahan di video tersebut dan bandingkan dengan terjemahan yang pertama tadi. Anda akan dapati, setiap penterjemah menggunakan uslub (gaya) dan mufradat (perkataan) yang berbeza bukan?

Nah, catit tambahan tersebut dalam buku anda sebagai tambahan perkataan yang baru. Seronok kan?

Ini contohnya: 

Video 1: I need your love before I fall  أحتاج حبك قبل أن أقع


Video 2: I need your love before I fall  أحتاج حبك قبل أن أسقط
https://www.youtube.com/watch?v=wxP7fJKVg54




Video 3: I need your love before I fall  أحتاج إلى حبك قبل أن أسقط


ِAnda akan dapati setiap terjemahan menggunakan perkataan dan gaya yang berbeza. Kalau anda kurang pasti apa maksud perkataan tersebut, saya sarankan untuk gunakan kamus AlMaany sebagai rujukan. 


Selain daripada menambah perkataan baru anda dapat praktis membaiki tulisan anda dengan lebih kemas. Sediakan masa yang khas untuk belajar dan tulis dengan tenang. 30 minit sudah memadai. 

Sekian sahaja untuk post pertama. OsNa akan kembali dengan post lain pada Isnin hadapan,
Insha Allah. Selamat mencuba!








14 November 2016

Kembalikan aku

Aku dan keadaan diriku ketika ini sangat merunsingkan.

Saat yang selayaknya aku bertungkus lumus menyiapkan diri untuk mati telah aku sibukkan dengan keseronokan dunia.

Apa sahaja bekal yang aku bawa bertemu Pencipta?

Apa sahaja bekal yang dapat aku tunjukkan pada Muhammad s.a.w?

Sungguh aku rindukan diri aku yang dahulu.

Dahulu yang sangat mulus daripada dosa.

Dahulu yang betul betul fokus mengumpul pahala.

Dahulu yang terus menerus mengejar cita-cita.

Aku kini menjadi manusia yang sekadar mengikut arus apa adanya.

Sudah sejuk bara kecintaan pada suatu yang bernama syurga.

Bilamana aku terlalu asyik dengan dunia yang hina.

Dunia yang hanya sekadarnya........