16 November 2017

BA bersama OsNa #3 : Menyusun ayat

Bismillahi as solatu was salaamu a'la rasoulillah

Baiklah, pada perkongsian kali ini OsNa akan kongsikan salah satu corak soalan PT3 yang selalu ditanya saban tahun iaitu menyusun ayat.

Maka aktiviti bahasa yang agak menarik untuk dibuat di dalam kelas adalah dengan membuat cebisan kertas dan minta pelajar untuk menyusun semula perkataan tersebut menjadi ayat yang sempurna.

Para guru boleh memudahkan pelajar dengan mewarnakan setiap ayat dengan warna yang berbeza seperti ini. sebenarnya memudahkan guru juga


Kemudian, guru gunting setiap ayat mengikut perkataan dan isikan setiap kepingan ke dalam sampul surat seperti ini.

Setiap kumpulan akan menerima sekeping sampul surat didalamnya terbentuk kepingan-kepingan kertas yang akan membina 5 ayat yang berbeza.



Sebelum guru memulakan kelas, guru perlulah menerangkan terlebih dahulu القوالب bagi الجملة الفعلية  dan juga الجملة الاسمية kepada para pelajar.

Guru-guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan. Lebih kecil bilangan ahli kumpulan lebih bagus supaya semua pelajar membuat aktiviti bersama.

OsNa telah mewajibkan bagi setiap kumpulan untuk membuat 15 ayat. Maka, pelajar perlu bertukar sampul dengan kumpulan lain setiap kali mereka berjaya menyelesaikan 5 ayat dengan jayanya.

Setiap ayat yang terhasil akan disemak oleh guru dan pelajar akan menulis ayat-ayat tersebut di dalam buku tulis.

OsNa terlupa sungguh untuk mengambil gambar pelajar membuat aktiviti di atas. Tapi saya berani jamin fokus dan tumpuan pelajar dalam mebuat ayat pasti membuatkan mereka


No comments: