25 May 2020

wildan jannah


sebuah janji tuhan untuk penghuni syurga
Kisah seorang guru yang juga andartu dihantar Tuhan dalam misi mencari syurga dunia.

Allah kabulkan doa saya dalam keadaan yang unik.

Pada tahun Sheikh Muzaffar menjadi angkasawan negara, kisahnya yang sangat menginspirasikan tersbar di dada akhbar dan majalah. Saya pada waktu sangat terinspirasi untuk membaca kisah beliau yang datang daripada keluar yang kesemuanya anak lelaki. Pada waktu saya sangat berhajat untuk melahirkan anak lelaki. Ya, seperti yang anda dapat teka sekarang ini, saya mahukan lima orang anak lelaki. Semakin membesar dan mempunyai pengalaman dengan lelaki lelaki (bukan semuanya) yang kurang bermoral membuatkan saya terlalu ingin membesarkan anak lelaki agar dapat saya didik dengan sempurnanya. Pada hemat saya ketika itu, saya mampu mendidik anak saya agar menjadi lelaki budiman. Keyakinan dan kesungguhan saya pada waktu sangat berkobar-kobar tinggi. Sehinggalah beberapa tahun kemudian, Allah menjawab doa saya dengan caraNya yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Allah Al A'limu Al Hakim.

Sahabat pembaca,
Mari saya pecahkan dua hajat saya pada waktu naif saya seperti yang saya kisahkan sebentar tadi. Pertama, saya mahukan anak-anak lelaki. Semua lelaki. Kedua, secara spesifiknya saya mahukan lima anak lelaki. Allah dan segala rahsia perancangannya telah mengkabulkan doa saya.

Izinkan saya untuk flashback pada tahun 2017, setahun sudah saya menjadi pensyarah sambilan di sebuah kolej tempatan namun tiada tanda-tanda saya akan diserap masuk sebagi pensyarah tetap. Pada waktu itu, saya membuat dua kerja. Siang harinya saya menjadi pensyarah dari pukul 8 pagi sehingga 5 petang. Pada waktu malam selepas solat maghrib, saya akan bergegas ke Masjid kolej saya untuk mengajar Al Quran pula sehingga jam 10.30 malam. Begitulah rutin saya sebagai freelancer pada waktu itu. Penat. Memang penat tetapi saya dapat tinggal bersama ibu bapa dan dapat menyimpan wang dengan baik ketika itu. Sehinggalah pada suatu hari, ayah menyuruh saya menghadiri sebuah interviu di sebuah sekolah di Melaka.

Saya pun merelakan dan pergi bersama keluarga bermalam dan menghadiri temuduga pada hari Sabtu minggu terakhir Oktober. Isnin nya, saya lantas mendapat panggilan untuk melaporkan diri pada Isnin hadapan kerana saya telah berjaya dalam sesi temuduga tersebut. Seminggu itu jugalah saya dan kecamuk dalam diri berkira-kira mahu tinggalkan Kuantan. Seminggu saya menangis, berkali kali saya istikharah mahukan petunjuk. Adakah ini yang terbaik? Meninggalkan ibu bapa dan pergi berhijrah ke negeri orang untuk bekerja. Pada waktu itu, tugas saya sebagai pensyarah sudah tamat kerana pelajar-pelajar sedang bercuti semester. Namun, tugasan saya sebagai guru Al Quran masih berbaki sebulan pembelajaran.  Dengan berat hati, saya melepaskan semua tanggungjawab saya dengan baik. Saya kembali berjumpa dengan semua rakan sekerja dan meminta maaf atas kekhilafan saya sebelum ini. Saya bertemu dengan semua murid Al Quran dan turut meminta maaf dalam linangan air mata yang tidak berhenti. Saya sendiri keliru mengapa perlu saya menangis tidak henti. Rupanya, Allah ingin  membalas air mata ini dengan sebuah kebahagiaan yang lain.

Perjalanan saya sebagai guru di sebuah sekolah swasta tahfiz ini bukanlah dianyam dengan sutera kebahagiaan, namun disaluti juga dengan tali kepayahan. Kasar dan keras ujian itu berkali-kali membuatkan saya terduduk menangis. Namun, saya mendapat sebuah kepuasan yang sangat di dambakan sebelum ini. Kepuasan mendidik, berkhidmat, memberi tunjuk ajar. kesemuanya saya dapat di Imtiaz.



Kebahagiaan yang disulami air mata turut berganti dengan kebahagiaan yang lain. Setelah 2 tahun berkhidmat bersama wildan jannah, saya mendapat rezeki pulang ke negeri kelahiran saya untuk duduk dekat dengan keluarga pula.

Kali ini, saya yakin ini adalah doa kedua ibu bapa saya pula yang dimakbulkan. Kembalilah saya ke pangkuan mereka pula. Meninggalkan 208 anak murid dengan sebuah perpisahan. Perpisahan yang menautkan kecintaan. Cinta luar biasa yang hanya kami sahaja rasa. Ikhlasnya membawa ke syurga. Hendaknya.


No comments: