11 September 2011

Makruh


 Bismillahi as-salaatu was-salaamu a'la Rasoolillah


Perkara yang sama menjadi topik perbualan. Terkadang boleh jadi sangat membosankan. 
Seolah pemikiran remaja harus diletakkan "K" dan menjadi topik utama adalah usaha mencari pasangan. Serabut otak memikirkan. Menyesakkan. 
Allah sudah tentukan, mengapa perlu risau tak keruan?
Banyak lagi yang harus difikirkan di masa hadapan.






mut: diam2 ubi berisi..

hus: ko bila lagi mut?

mut: aku rasa lepas ni ko la hus..haha..aku tak terfikir lagi nak kahwin ke tunang..

hus: ko carikan, sampai umur 24-25 jumpakan dgn aku..

mut: rasanya hukum untuk aku kahwin ni masih MAKRUH

hus: betul.. sebab tak perlu..

mut: bukan setakat tak perlu tapi pastinya akan menyusahkan..terutama parents..da la pitih takde..ngaji tak habis lagi..





1 comment:

Muhammad Iz'aan Bin Azalan said...

menarik dengan tulisan di iluv islam.

maaf,klu disini bukan post yg sesuai.

tetapi, khitbah tu tak boleh ditafsirkan sebagai nikah gantung.

bedasarkan gambaran yg awak beri, itu la gambaran perkahwinan yg ada ditanah arab.

tunang -> akad nikah (tak duduk sekali) -> majlis perkahwinan.

fatrah akad tu dinamakan akad nikah.

yang mereka selalu bertanya.

mata zafaf ? (bila majlis)

saya rasa awak dari magribi menceritakan adat yg berlaku sama macam disini (jordan).

Terima kasih & Mohon Maaf.