27 April 2015

Ujian Fitnah dan Provokasi




“Adakah dia Terroris?!” tunjuk seorang pak cik pertengahan 60 an ke arah sahabat berniqab hitam di sebelah saya sewaktu berjalan di Istana Topkapi. “Semua ini merepek sahaja” ujar seorang pelancong melihat salah satu khazanah simpanan yang dikatakan helaian janggut Rasulullah sewaktu berjalan di dalam muzium. “Kamu tiada rambutkah?” tanya seorang pemandu teksi di Maghribi apabila melihat saya bertudung melalui cermin belakang teksinya. Siri pengalaman ini dan beberapa pengalaman lain benar-benar membuat saya terfikir, “Adakah aku telah mewakili Islam yang sebenar?, Apakah respon yang terbaik dapat aku berikan ketika diprovok dan diejek sebegini rupa?”. Saya yakin anda juga pernah melalui pengalaman ini, malah mungkin lebih mencabar daripada saya. Jikalau anda berada di tempat saya, apa tindakan yang anda lakukan?.

Beberapa tahun ini, umat Islam diuji dengan beberapa insiden yang benar-benar menuntut kebijaksanaan dalam memberi respon atas tindakan provokatif musuh. Namun, malang sekali kita gagal memberi respon yang baik kepada mereka malah telah meninggalkan kata kata kesat sehinggakan ada yang bertindak mengugut bunuh. Allah telah merekodkan di dalam Al Quran tentang cacian yang telah dilontarkan kepada Rasulullah dan para nabi. Nabi Muhammad telah dilemparkan dengan kata-kata seperti Saahir iaitu tukang sihir dan juga digelar sebagai Majnun iaitu orang gila (51:52). Mereka adalah manusia yang dimuliakan Allah di dalam Al Quran tetapi mereka juga telah menerima ejekan dan penghinaan di sepanjang perjalanan dakwah mereka.

Tetapi apakah tindakan yang patut  dilakukan? Marah dan mengamuk dengan sepenuh hati?. Marilah kita mencontohi para sahabat Rasulullah apabila berhadapan dengan situasi seperti ini. Mereka tidak keluar protes dan melakukan keganasan kepada orang lain. Mereka juga tidak membalas dengan kata kata nista dan ugutun bunuh yang berbahaya kerana mereka benar-benar beriman dengan firman Allah, ‘Bersabarlah kamu dengan setiap apa yang mereka katakan” (73:10). Kerana pada akhirnya setiap kata-kata, mahupun lukisan atau nyanyian hatta movie yang musuh Islam lakukan untuk menjatuhkan Islam hanyalah perbuatan sia-sia dan pembaziran semata-mata. Lihat sahaja fitnah September 11 hanya menjadikan lebih ramai orang Amerika mengkaji tentang Islam dan akhirnya lebih ramai memeluk agama mulia ini setelah mendapat tahu tentang kebenaran Islam.
Allah juga sudah menceritakan kepada kita bahawa kita akan diuji dengan kata cacian dan tuduhan yang menyakitkan hati daripada kaum musyrik dan Allah mengajar kita untuk tetap bersabar dan bertaqwa kerana itu adalah semulia perbuatan yang dapat kita lakukan (3:186) . Perlu kita sedar bahawa tindakan membalas provokasi dengan ledakan amarah dan serangan semula ibarat menambah minyak kedalam api. Kita akan hanya bertambah benci kepada mereka, dan mereka juga bertambah seronok menguji lagi kesabaran umat Islam.

Kita perlu membalas dengan cara yang mengingatkan kita bahawa “Aku ini sedang mewakili Rasulullah di dalam setiap perbuatan dan kata-kataku. Sudah pasti aku tidak mahu menjadi fitnah buat Islam dan Rasul”. Jika semua umat Islam berjaya menghayati kelembutan Nabi Muhammad dalam berbicara dengan kaum musyrik sudah pasti lebih ramai lagi yang akan tertarik dengan Islam. Balaslah dengan kebijaksanaan. Senyum dan berterima kasih buat mereka atas minat yang ditunjukkan terhadap Islam dan berhikmahlah dalam setiap perbuatan dan serta bersabarlah. Moga setiap langkah kita dalam menjadi duta Islam menjadi saksi di akhirat kelak dan semoga kita dapat berjumpa Rasulullah dan baginda berbangga atas usaha-usaha kita dalam berdakwah dengan cara baginda. Selamat berusaha dan selamat maju jaya hendaknya.
(51:52) Surah Az-Zariyat
(73:10) Surah Al Muzammil
(3:186) Surah Aali-Imran


No comments: