22 September 2012

Anakku

Bismillahi as solatu was salamu a'la Rasoulillah..
Amaran : Post-post sebegini rupa akan membanjiri blog ini tak lama lagi ^ ^

Nikmat mempunyai anak dan rasa tanggungjawab serta amanah yang dipikul dalam membentuk anak tersebut amat besar. Sangat besar. Saya rasa saya telah mula selongkar rasa itu.

Rasa bagaimana untuk menyentuh hati anak tersebut, rasa untuk tidak berputus asa dalam memberikan pendidikan yang terbaik, rasa untuk selalu berusaha bersungguh-sungguh buat mereka.

Semakin besar rasa itu, semakin besar juga harapan yang terbina untuk melihat mereka berjaya dunia dan akhirat. 

Mungkin inilah perasaan ibu dan ayah kita bukan?   

Minggu ini sudah masuk minggu ketiga saya masih diberi peluang menjadi seorang murabbi. Kembali berbakti di Al Irsyad, taman permainan saya suatu ketika dahulu. Setiap hari pelbagai memori tercipta di sekolah. Seronok dan rasa tercabar untuk lebih kreatif dalam mendidik. 


Hasrat umi ayah nak saya sambung Master. Kata mereka, 21 tahun masih muda untuk tidak sambung belajar. Oh, sejujurnya, saya sudah jatuh cinta kepada mereka. Sayang pula rasanya untuk berhenti nanti. Tapi, walaupun saya hanya dapat menjadi guru ganti, saya tak mahu sekadar melepaskan batuk di tangga. Tidak serius dalam bekerja.  Insya allah, saya akan tetap bekerja sehingga akhir tahun ini sehingga bulan februari tahun depan.

1 Abu Bakar




Rezeki sambung belajar tahun depan? Kita tunggu dan lihat sahaja bagaimana. Buat masa sekarang, lebih baik saya fokus dalam mentarbiyah diri agar ilmu yang dapat saya sampaikan menyentuh hati mereka. Kalau saya berniat nak ubah insan di sekeliling saya, saya mestilah ubah diri saya dahulu kan? 

Allah ada berfirman dalam surah Ar-Ra'du  
 إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ ...

Tarbiyah yang paling penting adalah tarbiyah buat diri sendiri terlebih dahulu. Anak-anak kecil sebenarnya masih boleh dibentuk, hati mereka masih bersih dan suci dari noda. Senakal mana pun seorang anak tersebut, marah bukan suatu pilihan, mendidik lebih diutamakan. 

Cabaran mengajar 7 kelas yang berbeza setiap minggu memang mengujakan tapi seronok sebenarnya. Macam mana ya nak cerita..hmm, saya mengajar subjek diniyyah, Feqah, Akhlak dan Aqidah. Subjek yang menceritakan tentang keistimewaan Islam. 

Jadi, bagaimana caranya saya nak beritahu kepada mereka betapa indahnya Islam ini? Sekadar membaca teks yang ada pada buku? Menyiapkan soalan-soalan dan latihan dalam Buku Aktiviti? Kelas yang saya dapat pula kelas anak-anak yang cerdas berlari sambil menjerit keriangan tanpa mempedulikan sesiapa pun di hadapan mereka. Oh Tuhan, nampak sangat kekredibilitian seorang muallimah bernama Nurul Husna masih belum terbina. ^ ^

3 Uthman







Minggu pertama, misi untuk buat mereka duduk. Minggu kedua, misi untuk buat mereka fokus 10 minit pun ok. Minggu ketiga, misi untuk suruh mereka buat latihan. Minggu keempat, minggu untuk semak latihan yang diberikan dan kesan pelajar bermasalah. Sebenarnya, setiap hari adalah hari yang baru. Cara mengajar juga perlu diperbaharui.

3 Umar



Banyak. Terlalu banyak perkara yang saya perlu belajar. Menjadi guru melalui pengalaman memang mengujakan tapi dalam masa yang sama boleh beri kesan pada diri. Sampai satu tahap, air mata saya mengalir sendiri waktu tulis di papan putih. Haish, nak buat macam mana kalau budak-budak tak mahu dengar kata kita. Kita bukan sesiapa pun, baru seminggu dua berkenalan. Masih tak hangat lagi hubungan antara muallimah dan pelajar. Maka, saya kena buat sesuatu yang menyeronokkan!. Yoshhh~~

Tipulah kalau saya tak pernah marah. Buat muka singa macam mana pun, kalau suara macam anak kucing, susah nak lawan juga karenah 30 anak-anak soleh solehah yang hyperactive di dalam kelas. Oh, subhanallah. Sekarang dah boleh kawal rasa marah dan geram, sebabnya, kalau tak dikawal, boleh jadi syahid dalam mengajar agaknya. Rasa sakit jantung setiap kali menjerit.

Nyaring sebuah jeritan suara,
bingitnya mungkin tidak dapat meyentuh hati..

Namun saat suara hati tulus berbisik keranaNya, 
biarpun perlahan kedengaran, sentuhannya berkesan.. 


Wahai Allah, Pemilik hati-hati manusia..
Tautkanlah hati-hati kami erat menuju keredhaanMu selalu..

p/s: orang kata kalau bergaduh, kita jerit kuat-kuat sebab hati kita tengah jauh, kalau bercinta, berbisik pun dengar, sebab hati kita sangat dekat.. maka kenalah bercinta dengan anak murid, tak perlu jerit-jerit.

Anak-anak muallimah, bukakanlah hati kalian untuk muallimah ya.. :)

Setiap kali mereka buat perangai, saya cubit kedua-dua pipi mereka dan suruh mereka istighfar 10 kali. Kalau tengah buat kerja lain, saya pinjam buku tu dan pegang. Kalau ada mainan, saya hulur je tangan, mereka akan bagi. OH, THE POWER OF A TEACHER! Sekali je saya hulur tangan sambil mata dikerlingkan , anak-anak ini akan terus bagi. Ajaib kan? Baik je anak-anak ni sebenarnya. Nakal sedikit je campur degil.

Saat melangkah masuk ke kelas.. 

Pelajar A : Muallimah.. muallimahh.. nyanyi sikit!

Pelajar B : Kita berkenalan dalam laman muka bukuuuu~~~


Pelajar C : Muka muallimah comel macam Najwa Latif.. suara pun sama..

Pelajar D : Muallimah.. muallimah, muallimah ada Facebook tak? Nak minta nombor telefon.. Sign sekali ya.... (sambil buku 3-5 disua)

Hati Muallimah Husna : Bertuah punya budak.. (=_='')



Masuk dua minggu, saya buat terapi bacaan Al Quran. Saya tak boleh nak menjerit kan? Jadi apa yang saya buat, 10 minit pertama saya ajak mereka baca ayat Al-Quran. Dua minggu ini, saya guide mereka baca surah Taha ayat 1-5. Sampai mereka dapat baca dengan lancar. Walaupun apa yang saya dapat ajarkan sedikit, biar ayat Al-Quran sahaja yang merawat hati mereka. 




Ayat pelembut hati, Surah Taha 1-5, ayat-ayat yang telah melembutkan hati Si Bengis Umar ibn alKhattab (r.a) untuk mencintai Islam. 

Setiap kali saya mengajar, saya cuba untuk memberi pendekatan logik kepada mereka, dan minta mereka berfikir. Setiap kali mereka buat hal, saya cakapkan pada mereka yang Syaitan tengah hasut kita untuk selalu malas dan nakal dalam kelas. Setiap kali mereka bergaduh pula, saya ambil dan pegang tangan sambil katakan yang tangan ini akan disoal di akhirat kelak.

Muallimah A : Masuk kelas nanti buat muka garang. Biar mula-mula ni nampak garang, nanti diorang lama-lama boleh baca kita.

Muallim B : Anti dapat kelas 3 Omar ya..susah sket kelas tu. Kasi nampak tegas sket bila masuk kelas nanti.

Aina : Adik aku dulu pun macam tu, dia kata memang kena garang-garang waktu mula-mula, nanti diorang pijak kita pula. 


Sesungguhnya silibus Gokusen 1, 2 dan 3 serta bermuka garang tak cukup untuk menyentuh hati dan membentuk anak didik andai hati kita kotor kan?. Astaghfirullah..



Saya belum jadi anak yang solehah, belum juga jadi kakak yang baik, namun Allah telah menghantar anak-anak Al-Irsyad untuk saya mentarbiyah diri, baiki kesilapan diri dan belajar dari mereka semua. Sebuah generasi ummat Muhammad yang beriman sedang dalam proses pentarbiyahan.
Moga Allah hulurkan sekali kekuatan dan kesabaran bersama. 

Difference between school and life?

School teaches you lessons and then gives you a test.

But life gives you a test and you learn the lessons.

p/s: semua orang suka kalau nama mereka diingati, tapi saya mudah lupa.. so saya kena tangkap gambar mereka.. ><''  2 Ali, 3 Ali, 4 Umar, 4 Uthman, 5 Abu Bakar dan 5 Umar akan saya update di post akan datang. incha allah.. ;)

2 comments :

Farihah said...

Bila lah ana dapat jumpa muallimah 'najwa latif' ni -.-'

zAhrauna said...

bla-bila masa far boleh jumpa muallimah~~ :)