02 December 2012

tanggung - jawab

Bismillah as solatu was salamu a'la Rasoulillah. . .
19 November 2012


Tangan kiri masih bengkok tak bermaya. Siku pula terasa lenguh selepas enam minggu baru digerakkan. Sedang tangan kanan pula memegang nombor giliran 3086. Saya di HTAA lagi untuk sekian kalinya patuh menghadiri temujanji bersama doktor. Pergelangan tangan kiri masih nampak bengkak sedikit dan agak bengkok jadinya. Saya cuba gerak-gerakkan pergelangan dalam pusingan. Sakit. "Moga-moga hari ni dah tak payah pakai casing" bisik hati.

Duduk di hadapan saya dan Huda, sebuah keluarga bahagia sedang bermain bersama. Si Ayah bermain dengan anak sulung lelakinya, Si Ibu pula melayan anak perempuan yang berusia 6 bulan agaknya. Sayu pula tetiba terasa.

"Akak kena sihat, kalau tangan tu sakit, macam mana nak pegang baby nanti" kata-kata Ummi terngiang di telinga. Sayu hati. Dengan keadaan saya begini, angkat kuali pun terasa sakitnya. Oh Allah.. 

Suami. Anak. Satu episod kehidupan bagi mereka yang terpilih dengan izinNya. Kedua-duanya adalah modal pahala kita di dunia. Mungkin ramai yang pandang perkahwinan sebagai sesuatu yang menyeronokkan. Tetapi ramai juga yang lupa modal pahala terbesar seorang anak juga adalah ibu dan bapa.

Sebelum kita menginginkan seorang pasangan, mendambakan anak, molek rasanya perbaiki diri terlebih dahulu. Semua mahukan suami yang beriman dan bertaqwa, maka, jadilah kamu seorang yang beriman dan bertaqwa. Kita mahukan anak yang soleh solehah, sudahkah kita menjadi anak yang menjadi penyejuk mata ibu bapa?

Perkahwinan adalah sebuah tanggungjawab. Didiklah diri menjadi manusia yang benar-benar bertanggungjawab. Bertanggungjawab pada diri sendiri adalah langkah permulaan yang sangat penting.

Budaya perkahwinan para remaja yang semakin pesat progresnya disambut dengan pelbagai reaksi. Namun, pada akhirnya, semua kembali kepada diri remaja tersebut sama ada mereka berjaya membuktikan diri mereka mampu berdikari dan menjadi seorang yang matang lagi bertanggungjawab.

wallahu a'lam.

# kakak senior ramai dah membina masjid, ramai juga yang sedang mengandungkan bakal mujahid..

subhanallah.. indah.. =')



video ni sangat comel dan berinformatif.. mereka yang baru melahirkan anak, mungkin video ini akan membantu.. :) 


0 comments :