16 July 2013

Rindu







Bismillahi as solatu was salaamu a'la Rasoulillah

Rindu itu adalah anugerah dari Allah. Insan yang berhati nurani, punyai rasa rindu. Rindu pada...

Haa sambung-sambung.

Tak pernah dengar lagu ni?


Ini lagu nasyid klasik daripada kumpulan Hijjaz. Kadang-kadang kita akan terasa sangat rindu dengan seseorang. Walaupun seseorang itu ada dihadapan kita, apatah lagi yang sudah tiada.

Saya ada terbaca satu post, katanya, kalau kita rindukan seseorang, letakkan tangan di hati dan baca Surah Al-Fatihah buatnya. Moga si dia turut terasa kerinduan kita, dalam masa yang sama, kita turut sedekahkan pahala tersebut buat dirinya.


Haaaaa.. fikir si buah hati letteww. Padam itu dari ingatanmu sebentar.. ecewah.

Kakak, abang, kawan-kawan dan adik-adik sekalian,
Mari, pernah tak kita rindukan Rasoulullah, sebagaimana rindu kita pada orang yang kita sayang? Hadiahkanlah Surah Al-Fatihah buat baginda.


Apa kata kita dahulukan Al-Fatihah tersebut buat diri sendiri dahulu. Sedekahkan Al Fatihah buat diri yang suka lari dari mengingati Tuhan. Kekadang, bak kata orang Johor kena Yasinan (baca: Baca Surah Yasin) jugak buat diri macam kita baca untuk orang dalam nazak. Sebab kita selalu tercungap-cungap dalam bab ibadah, tak cukup nafas selalu. Tapi kalau bab seronok duniawi, tabarakallah, tak cukup tanah jalan. [sepak diri sendiri]

Aishhh, cheogmal?! (baca: betul kan??)

Dahulukan juga pahala tersebut buat kedua-dua ibu bapa kita. Jadilah kita aset pahala dan bukan aset dosa buat mereka. Ya, meski mereka ada di depan mata. Tak pernah terlambat untuk berbakti buat mereka.

Seterusnya, alirkan kerinduan itu juga buat ahli keluarga dan para sahabat yang sudah tiada.

Kemudian, buat semua sahabat kenalan kita dunia dan akhirat. (Yes, its you my lovelies!)

gambar sekadar hiasan, yang tiada dalam gambar, i lap u more!


Jangan dilupa, Al-Fatihah buat saudara seakidah kita di serata dunia. Moga mereka dalam lindungan Allah selalu, dan diberi kekuatan untuk pertahankan akidah mereka meski diseksa.

Yok, kita cuba jadi orang pemurah dalam memberi sedekah pahala. Kita niatkan pahala bacaan Al-Fatihah itu buat mereka. Moga lebih utuh kasih sayang sesama kita.

Bukankah doa sahabat yang mendoakan sahabatnya yang lain tanpa diketahui, itu antara doa yang paling mustajab? Jadi, mari kita banyakkan berdoa sambil bersedekah.

Kadang, kita tiada harta untuk dihulur, tiada kudrat untuk membantu, terlalu jauh pula untuk menggapai tangan-tangan mereka yang kita sayangi, apatah lagi memandang tepat ke wajah mereka dengan penuh kasih. Cukuplah, mereka sentiasa hadir dalam lubuk ingatan kita yang terdalam sambil merindui mereka dalam diam.



p/s: kalau nak kata I LOVE YOU FOR THE SAKE OF ALLAH lagi awesome!

AMARAN KERASS: I tak nak U cakap kat BF,GF or tunang atau mereka-mereka yang tak halal/sah lagi buat anda okeh, I suruh U cakap I LUV U kepada ahli keluarga dan sahabat sejantina sahaja. Jangan nak mengada-ngada, taw! Nanti dapat dosa free U. I dah bagi tahu... 

2 comments:

Anonymous said...

melepas jugak rindu nak baca new post akak.i miss your writings kat iluvislam.com.thank you for inspiring me :) Eid Mubarak

NourlHousna Tawfiq said...

dear anonymous, you are the one who keeps inspiring me!

doakan akak terus menulis ya awak~
luv u fillah.. <3 whoever you r