06 May 2016

Kotak 30kg




Bebelan Jumaat
Hari ini akak sebilik yang baik hati menemani saya ke pejabat pos.
Berat juga kotak yang kami angkat bersama. Ditimbang rupanya mencecah 30kg walaupun hanya dipenuhi kain.
Terkulat-kulat dua gadis mengangkat kotak sebesar kotak TV masuk ke pejabat pos.
***
Kak Tikah: Husna, akak serius tak faham. Abang tadi tegur je. "Boleh ke angkat tu?"
Kenapa tak tolong terus?
Masuk-masuk pulak abang pekerja pun tengok je. Serius tak faham.
Husna: Bukan budaya kita kak. Saya dah tawar hati lama dah. Kalau di negara Arab dan Eropah dah berlari tolong angkat.
Kak Tikah: Akak nampak juga ada mata-mata yang pandang nak tolong. Tapi dia teragak agak.
Husna: Entahlah kak. Belum jadi budaya kita.
***
Ar rijalu qawwamuna a'lan nisaa. Lelaki itu lebih perkasa daripada perempuan.
Harapan masih ada. Masih ada jejaka yang diluar sana yang budiman.
Cuma bukan rezeki kami berjumpa dengan mereka hari ini.
***
Ini nota status di FB saya hari ini. Ada beberapa sahabat turut memberi pandangan mereka mengenai perkara ini. Pada akhirnya, konklusi yang dapat kongsikan adalah

1. Perempuan jangan malu meminta tolong.
Ah, dia macam nampak sibuk je? Dia nak tolong ke? 

2. Lelaki jangan malu memberi pertolongan
Eh, nanti dia kata kita beria nak menolong. Nanti dia ingat kita nak tunjuk power.

Buang jauh-jauh persepsi yang jahat di dalam minda. Ya, saya akui salah saya tidak meminta tolong. Ini akan saya ingat selamanya. Bukan semua orang boleh membaca minda. Bukan semua orang boleh membaca situasi. 

Maka, berkomunikasilah. Tawarkan pertolongan, "Perlukan bantuan?" "Boleh saya bantu?". Mintalah pertolongan, "Boleh bantu saya?" "Barang ini agak berat untuk kami angkat".

Mungkin dek kerana pernah berjumpa lelaki budiman yang terus bergegas membantu tanpa sebarang kata, saya pukul rata semua lelaki begitu. Salah. Fikiran saya salah. Ini pengajaran buat saya.

Mari hidup dalam harmoni. Saling membantu tanpa sebarang prejudis. 

Damai buat semua.

0 comments :