14 October 2009

Terubat jua hati ini

السلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم

Sudah lama rasanya tidak mencoretkan sesuatu. Banyak juga yang mahu diceritakan. Minggu ini merupakan minggu yang terlalu banyak perkara berlaku pada diri dan insan di sekelilingku. Rancangan kononnya mahu ke Bumi Waqafan sememangnya bukan sekarang waktunya. Mungkin di lain waktu. Masih ada banyak perkara yang lain menanti.

Di mana harusku mula ya.

Oh, tanggal 10/9/2009, dua ikatan suci telah dimeterai di Pekan. Hari itu menyaksikan perkahwinan pensyarah kesayangan pelajar-pelajar KIBA, Ustazah Ainaa Mardhiah dan Ustaz Fikri serta majlis pertunangan Kak Hidayah, kakak kepada Ustazah Ainaa selamat dilangsungkan di KempVille Beach Resort. Seronok sungguh dapat berjumpa kembali semua kawan-kawan Urdun yang turut hadir pada hari itu. Majlis itu sangat ringkas dan eksklusif pada pendapat saya. Bayangkan hanya 400 tetamu yang dijemput hadir dan kami telah dijemput sama. Baiklah, biarlah gambar-gambar ini menceritakan pula yang seterusnya.

kak hidayah bersama tunang dan ibu mertua

ustazah aina dan suami


ustazah bushra dan amna

kami jadi tukang beri bunga telur~

pengantin sampai

hazirah dan sarah paling banyak bagi bubga telur~ huhu muka penat
kanak-kanak kiba


Tetamu mulai bersurai dan kami semua pulang pada pukul 3 petang. Mulanya saya mahu ke AsPeS sementara menunggu ayah. Tapi akhirnya saya ikut juga Ustazah Bushra dan Amna ke bandar bersama-sama Balqis, Najwa dan Nora. Katanya, mereka mahu ke Mega Mall dan kebetulan ummi bal mahu ke sana. Alang-alang mahu ke sana, saya ikut juga mereka. Dah lama juga tak bersua dan berkongsi cerita dengan Ustazah Bushra.


Berangkatlah kami mengikut ustazah berjalan-jalan. Suka untuk saya nyatakan, Ustazah Bushra adalah seorang pensyarah yang sangat sporting dalam hidup kami. Tak pernah kami dilayan seperti orang lain melainkan sebagai seorang kawan. Baiklah, kembali pada cerita hari itu, ustazah mahu mencari laptop baru katanya. Kebetulan bal dan ummi nya mahu beli sama. Singgahlah ke Computer World sebagai destinasi pertama. Acer 4736G menjadi sasaran. Sudah puas membelek-belek, kami ke kedai komputer yang bersetentangan dengan Maybank. Apa entah namanya. Kedai itulah tempat DellPink dibeli. Terima kasih ayah!. Masih tidak jumpa juga. Apalagi, kami ke deretan kedai di belakang Mega Mall pula. Kebetulan pula Pc Fair sedang berlangsung hari itu. Ramai sungguh manusia membanjiri ekspo tersebut. Sebelum memulakan pencarian laptop seterusnya, kami minum sebentar di café. Ustazah sangat bermurah hati membayarkan minuman kami. Hilang juga rasa dahaga dengan air laici yang agak masam. Habis minuman diteguk, kami teruskan berjalan dan berjumpa dengan bal dan umi ayahnya. Maka, ustazah dengan semangatnya menjadi tour guide laptop buat bal sekeluarga habis semua kedai diterokai dengan penuh kesungguhan semata-mata mencari sebuah laptop yang benar-benar sesuai. Akhirnya, sebuah laptop Acer diperolehi dengan harga yang berpatutan dan percuma sebuah printer dan dakwatnya sekali. Untungnya bal.


Sungguh, tak sabar rasanya mahu ke rumah dan mengahadap laptop dan memeriksa seluruh isi kandungannya. Almaklumlah, baru belajar tentang selok-belok sebuah laptop daripada ustazah Bushra. Nak sangat tahu, dan rupanya Dell kesayanganku ini, menggunakan system Windows Vista Home Basic, model Inspiron IP1440, processor Pentium® Dual Core, memori 4.00Gb, dengan kelajuan 2.1 GHz. Oh betapa jahilnya diriku sebelum ini. Teknologi sangat cepat berubah dan kini wujud processor baru yang dicipta khas untuk laptop. Walhal, baru sangat rasanya ayah belikan laptop ini. Apa-apa pun Alhamdulillah atas segalanya. Walaupun agak letih hari itu, tapi sangat berpuas hati dapat berjumpa dengan mereka. Hari esok hari yang lain pula.

bersambung

3 comments:

bintu fatimah said...

wahhhhhh, bes nye dpt p tgk ustzh aina kawen..

t upload la pic byk2..nk tgk..
mesti cun abes ustzh..hehe :p

bintu fatimah said...

wahhhhhh, bes nye dpt p tgk ustzh aina kawen..

t upload la pic byk2..nk tgk..
mesti cun abes ustzh..hehe :p

Anonymous said...

Yang, sejak biler jadik pinky ni??? Hehehe..