23 May 2009

Hayaati fid Daurah~

salam..

sudah 2 minggu di daurah..
daurah mukassafah lillughatul arabiyah..
atau nama melayunya..
kursus intensif bahasa arab..
~KIBA~

balik cuma sekejap untuk urusan yayasan pahang..

maka tidak tersentuhlah blog ini walaupun ada wifi di cherating bay resort tersebut..
rupanya, memang betul duduk di resort..
bukan hanya pendaftaran..
selama 4 bulan ini..
hidup baru bermula dengan kawan-kawan yang tersangat baru..
semuanya belum pernah jumpa lagi sebelum ini..
kebanyakannya dari kuliyah sultan abu bakar, dan maahad tahfiz negeri pahang..
cuma,
seorang budak bernama husna dari kolej islam sultan alam shah
dan seorang lagi sarah athirah dari sbpi temerloh..
mereka tersesat~
hehe..
bukan-bukan, kami xsesat,cuma rezeki ada di situ..

alhamdulillah..
alhamdulillah..
alhamdulillah..

segala pujian bagi allah..
kami semua sangat bersyukur sebab diberi kesempatan menjadi batch pertama yang dapat tinggal di resort, dan bukannya di kolej ikip..
terima kasih buat yayasan pahang..

apa bezanya???
banyak bezanya..
tinggal di apartment lengkap dengan sofa, television, meja kopi, dapur kecil, meja makan, tandas, katil, almari percuma di dalam bilik yang beraircond..
makan di restoran 3 tingkat siap berkolam renang di tepinya..
belajar di dalam qa'ah yang juga berhawa dingin,
bersama-sama pensyarah yang berkelulusan mesir, jordan, maghribi dan juga uia..

ustaz rashimi dari mesir
ustaz syed abdul razak dari jordan
ustazah ainaa mardhiah dari maghribi
ustazah aidaa farkhana dari uia
serta
ustaz kamel aghrabi, dan ustazah bushra yang belum kami sempat kenal..

nikmat bagaikan mencurah-curah..
tapi memang sengaja diberi sedikit disturbance untuk kami semua..
jangan dilupa kawad pada setiap petang..
dikelola bekas tentera encik zakaria dan encik abdul rahim..
atau..
pak ya dan pak him..
kecuali hari rabu, sabtu dan ahad sahaja tiada kawad..
xlah gemuk sangat nanti,, bolehlah kurus sikit~

kalau nak diceritakan, ukhwah kami dalam masa 2 minggu sangat rapat..
muslimin 13 orang, muslimat 17 orang..
sampaikan macam-macam kenangan yang dicipta..
bayangkan,
kami masuk 11/5 yang lepas..
tapi 16/5 hari guru lepas,
kami dengan jayanya buat satu kejutan buat semua ustaz dan ustazah..
ustaz, ustazah tinggal dengan kami

sabtu malam ahad,xde kuliyah..
mula-mula nak buat kejutan dalam kuliyah tapi xde kelas..
maka, bertukarlah lokasi ke tempat letak kereta depan rumah-rumah kami..
kerja muslimat..
kek, lilin, belon siap dibeli..
makanan supper siap diambil..
maka rancangan muslimin pun bermula..

rancangan at-the-hawk mereka..
1) buat-buat lemas dalam kolam???
2) buat-buat histeria dalam bilik???
3)buat-buat tobur askari (kawad) tengah-tengah malam..

muslimat pilih no3 memandangkan no1 dan no2 agak mustahil untuk dibuat..
biar betul muslimin ni???
tapi muslimin kata takut ganggu pelawat yang lain malam-malam buta..

akhirnya, rancangan rumah kena pecah masuk pencuri dipilih..
muslimatnya pun berbondong-bondonglah ke rumah rais kami,
syed sulaiman, untuk kejutan tersebut..
tapi rupanya ustazah aina dan isteri ustaz rashimi dah nampak kami dari beranda,..
serius, ingatkan dah kantoi..

maka berjalanlah juga misi mencuakkan para ustaz..
muslimin ketuk pintu ustaz razak,
"ustaz.. rumah syed kena pecah lah!"
ustaz dengan muka yang penuh kerisauannya berjalan ke rumah syed,,
nasib baik kami tahan ustaz sebelum masuk..
dalam rumah ada kek yang sangat besar~
kantoilah nanti..

panggillah mereka pula ustaz rashimi..
berjalanlah ustaz ke arah rumah syed dengan jawwalluhu.. (handsetnya)
alamak...ah sudah...
ustaz buat panggilan ke siapa ya???

maka bersama-sama ustazah aina dan kakak tadi juga dipanggil..

sampai-sampai rumah syed,
1..2..3..

SELAMAT HARI GURU!!!

maka terkenalah semua ustaz dan ustazah..

geram juga mereka..
siap diberi amaran lagi..
siap lah korang nanti, kitorang kenekan balik..
adoyaiii...

apa-apa pun, mereka sangat terharu dan kata mereka itulah asyaddu kejutan..
alhamdulillah, semua berjalan dengan baik..
rasanya ukhwah kami pun makin baik..
ustaz shimi nampak perubahan dalam diri kami semua berbanding hari pertama..
alhamdulillah~

tapi, gara-gara kami..
pengurus dan 5 orang pekerja bergegas ke tempat kejadian KONONNYA ada kecurian..
ustaz rashimi lapor pada pengurus resort rupanya...
rupanya tiada apa-apa yang berlaku..
macam manalah boleh lupa bahangian penting???
maafkan kami~
aasiffna..

pembelajaran pun diteruskanlah seperti biasa,
tapi nyata berbeza, kami lebih banyak didedahkan dengan cara hidup orang arab..
pendedahan yang lebih banyak melalui hiwar, aflam, suar mutaharrik dan ghaniu arabi..
perbualan, filem, kartun dan lagu-lagu arab..
semuanya dilakukan bersama-sama pasangan ataupun majmua'h masing-masing..

aktiviti kami setiap hari..

7.00am = futur

8.30am = tobur sobahi

9.00am = dirasah 1

11.00am = dirasah 11

1.00pm = ghada' wa solatizzuhr

2.30pm = dirasah 111

4.00pm= solatulasr wa istirahah

5.30pm = tobur askari

6.30pm = a'shak wa solatilmaghrib wa solatili'syak

9.15pm = nasyatot

11.00pm = lailah saidah


dengan bangganya dipersembahkan lagu daurah kami..

~Nahnu Syabab~


LIRIK LAGU NAHNU SYABAB BESERTA TERJEMAHANNYA
نَحْنُ الشَبَابُ لناَ الغدُ
ومجدُهُ مُخَلَّدُ

Kami pemuda (generasi muda) yang mempunyai masa depan
dan kelebihannya berkekalan

السَفْحُ والجَدَاوِلُ والحَقْلُ والسَنَابِلُ
Mata air, anak sungai, sawah padi, padang

وما بَنَى الأَوَائِلُ نحن له مَعَاقِلُ
Dan apa jua yang dilakukan (dibina) oleh orang terdahulu bg kami adalah satu kekuatan (strongholds)

والنُّوْرُ في عُيُونِنَا الدِينُ فِي قُلُوبِنَا
Agama tersemat di hati kami dan cahaya terpancar di mata kami

والحَقُّ في يَمِينِنَا والغَرُّ في جَبِينَنَا
Kebenaran terletak di sebelah kanan kami (berada dalam tangan kami) dan cahaya putih berseri-seri terserlah di wajah kami

lagu nahnu syabab yang dinyanyikan setiap kali tobur sobahi dan tobur askari..

lagu biladul urbi..


lagu terkenal di arab.. yamyat rajul mahzum


dan wadili salami




nampak seperti kami hidup mewah bukan???
tidak semewah kawan-kawan jpa mungkin..
tapi ternyata, kami juga ada ujian..
yang akan melayakkan kami melanjutkan lagi pelajaran atau tidak..

lakin insya allah.. khilali hazihid daurah sa-adrusu bijiddin wa sa-ahsulu kullu ilmun mufiid lana wa kullu khibr min asaatizah..

li usrati wa asdiqaai..
tabaarakallahu a'laikum..
doakan kejayaan buat diri ini selalu..

buat kawan-kawan medic mid east mara yang akan bersama-sama kami kelak..
ahlan wasahlan ila dauratuna..
insya allah, sanakuuna usratun kabiiratun..

10 comments :

-syahirazmi- said...

salam husna,
aku ade kawan yg amik kiba.islamic banking.
nora nabilah.
hehe.dia sorg2 je bdk smka pahang kat sne.

aku n lagi sorg msuk kmk ni.
sian dia.:(

study elok2 ye!
take care!
daa~

khadijah said...

bestnye..blaja btl2 taw..eh,sy kn dpt B je exam arab arituh..okeyla kan bru blaja..hehe..oh,ya..syahdan akan join korang dia dpt medic kt mesir..tlg tgkn..haha..sila abaikan,sngt gedik ayat tuh..=p

cib chibi said...

salam..
waa~.. syoknye husna..
teringat mase kite pi daurah lughatul arabiyah kat kuala nerang dulu.. seronok sgt daurah tu..

em, bgos2.. kutip ilmu byk2 dri ustz dn ustazah..
sama2 lah kita teruskan menuntut ilmu.. haiya biljihad!

Ruh Al-Jadid (روح الجديد) said...

hahaha...x leh blah...
siyes x ley blah..hahaha

syafiqq1991 said...

pasal shadan tu jaga camne? tulis biar clear baru orang faham.. tapi dia tak bertunag lagi (kot)..

to ARif and empunya blog..
Arif tak ley blah.. aku tak leh nak baca.. ko melepaskan gian ko kat blog ni lama sangt.. berjela ko tulis... tak terbca aku..hehe..

Anonymous said...

from abu

lmenye x dgr kaba una.chat x?
da 2 mnggu duk sane rpenye.
bestny duk resort.mcm brcuti
lak.

dramatiknya scene 2.
nsib baik polis x dtg.
jd bnde lain lak nnti.
haha..ble gi morocco?

fadzlin sakina said...

sambut aku di sana
hek1000x

Husna Adnan said...

bdk mtnp mesti koya hbs.(yg banin) especially syed sulaiman..
haha xley bla

serunaiklang_91 said...

wah..bestnyer tinggal dalam resort..huhu

miezazee said...

una!!!
update!!!!