24 October 2011

Bangun..! Usah Bertangguh Lagi!

Bismillahi as-salaatu was-salaamu a'la Rasoolillah

Berteleku sejuk sekujur badan di dalam selimut membalut diri. Sayup-sayup azan Isyak berkumandang dari luar tingkap kedengaran. Takbir laungan mengagungkan Ilahi mengajak manusia sujud kepada Yang Esa. Waktu itulah juga mata ini terasa berat yang amat. Hampir terkatup mata dihempap rasa mengantuk yang tetiba hadir tanpa diundang. Mulalah bisikan-bisikan itu mula kedengaran.

" Tidurlah sekejap, bangun waktu malam nanti je"

"Alah.. waktu Isyak kan panjang,.musim sejuk kan.. apa salahnya tidur bukannya tak sembahyang nanti"

Oh, lenanya dibuai bisikan itu. Dan.... 

"Ok husna!, bangunnnnnnnnnn" dilempar gebar yang berat ketepi.

"Syaitan memang nak ajak kau masuk neraka, sebab dia tak dapat masuk syurga. Jadi dia dengki dengan manusia dapat menikmati segala macam kenikmatan nanti. Tak payah ikut dia masuk neraka. Kau kan nak jumpa Allah.." Membebel keseorangan mengheret diri mengambil wudhuk.


Yusra di ruang tamu terkekek-kekek gelak. Lucu melihat perangai pelik sahabatnya itu. 

Aduhai diri.


Anda mesti pernah terasa begitu kan? Terasa sayup-sayup diri terbuai lalai dengan satu bisikan yang berjaya membuat kita ralit dengan niat sebenar.

Nak-nak lagi apabila menghadap Facebook bukan? Habis semua perkara tergendala.



Allah.. Lemah betul kita. Sewaktu mula semester baru, semangat pun wajiblah berkobar! Ok, sem kali ini wajib lebih baik daripada sebelumnya. Akan aku buktikan pada dunia! Dan lain-lain lagi. Tetapi akhirnya kita berada di takuk lama. Bertangguh setiap masa. Apa nak jadi ni manusia?



Sebenarnya tanpa kita sedari, Allah itu Maha Adil dalam setiap aturan yang ditetapkan. Sentiasa beri kita peluang dan masa untuk kembali kepadaNya. Bertangguh dan tergesa-gesa itu memang amat diminati syaitan sebab kita yang akan rugi. Tiga ayat yang ringkas tetapi amat besar maknanya telah dirakamkan Allah untuk menjadi pedoman kita semua. Surah Al-Asr. 








Sesungguhnya kita adalah orang-orang yang rugi. RUGI a.k.a LOSS.

Maha Agung Allah Yang Esa. Allah sangat sayangkan kita. Allah bersumpah atas masa. Allah mahukan manusia untuk jadi orang yang berjaya. Bagaimana? Dengan beriman kepadaNya dan melakukan amalan yang soleh. Tanpa melupakan tugas untuk sentiasa berpesan ke arah kebenaran dengan penuh kesabaran. Nah, usah bertangguh lagi nanti rugi.

Waktu itu adalah peluang yang Allah berikan untuk kita manfaatkan sebaiknya. Waktu lapang yang Allah berikan itu adalah nikmat untuk mengejar sesuatu yang lebih nikmat di kemudian harinya. Waktu di dunia itu adalah sebaik-baik nikmat yang Allah berikan untuk kita manfaatkan untuk akhirat. Bertaubatlah sebelum terlambat. Berubahlah sebelum terngadah.

Ayuh! Bangkitlah diri. Usah bertangguh lagi. 

Allah Maha Mengetahui setiap usaha yang kita lakukan ke arah keredhaanNya itu pasti dihitung dan diberi ganjaran yang setimpal. Mari berusaha mengejar redhaNya. Lihat dan amati kebesaran Tuhan dalam setiap perkara yang kita lakukan. Moga-moga kita dijauhkan menjadi manusia yang dalam kerugian. 







5 comments :

yana said...

Amin..salam ukhuwah ukhti :)

zAhrauna said...

salam ukhwah sis yana~ :)

dairi ibu said...

Assalamualaikum.
Berjihad mengangkat selimut yang tak sampai 1 kilo pun perlukan kesungguhan sebab setan tu sangatlah kreatif.

zAhrauna said...

waalaikumussalam wbt diari ibu,
betul,betul! jihad perlu kuat, sbb syaitan dan konconya sgt licik~~

yana said...

Ya..salam ukhwah ya Zahrauna :)