01 August 2012

Jejaka Kacak

Bismillahi as solatu was salamu a'la Rasoulillah


Post kali ini akan penuh dengan pujian. Pujian buat jejaka hensem (baca : gentleman) yang sudi menolong golongan lemah walau di mana jua anda berada.


Terima kasih saya ucapkan buat mereka yang banyak membantu kami (budak-budak yang balik Msia hari tu) angkat beg-beg yang beratnya separuh daripada berat badan mereka. Jazakumullah khayr. (Sambil lap air mata terharu)

Saya suka gelarkan lelaki yang gentleman sebagai hensem. Saya pun tak tahu kenapa. Mungkin lelaki-lelaki tersebut terus mengingatkan saya kepada baginda Rasulullah s.a.w dalam taamul baginda dengan para wanita. Betapa kacaknya baginda bukan sahaja pada wajahnya namun dalam tingkah lakunya. Baginda yang murah dengan senyuman bak bulan purnama senantiasa membantu mereka yang memerlukan. Contoh agung yang perlu diikuti semua. Sollu 3lan nabiy~



Sehinggakan ada kisah seorang wanita tua yang selalu membenci Nabi Muhammad s.a.w masuk Islam kerana akhlak baginda yang membantu wanita tua tersebut mengangkat barangnya.

Sepanjang perjalanan kami pulang ke Malaysia, semua perkara buat kami terbayang ke Morocco dan rakyatnya. Kononnya saya tak nak menampakkan kerinduan dan rasa berat hati meninggalkan bumi Gerbang Andalus tersebut. Tapi pada akhirnya, saya akui saya rindu mereka.

Saya rindu abang-abang dan pak cik-pak cik hensem yang selalu mengalah tempat duduk dalam bas untuk diberikan kepada mak cik dan ibu mengandung. Abang-abang yang sentiasa ringan tulang bantu mengangkat barang-barang berat tanpa diminta tolong. Dengan kacaknya membantu sehingga ke akhirnya. Tanpa sebarang upah, cukup sekadar doa, Allah Yarham bil Walidayk. Moga Allah merahmati kedua ibu bapamu.

Tapi sampai sahaja di bumi tanah tumpah darahku ini, sangat kurang yang begitu. Kisahnya begini, hand luggage yang saya bawa naik flight ke Kuantan beratnya kira-kira 15 kg. Al-maklumlah, coklat Milka sahaja 12 bar dalam beg stewardess saya tu. Nampak kecik molek tapi beratnya masya Allah. Nak katanya, saya tak berkuasa untuk mengangkat beg tersebut naik compartment beg. Saya duduk di 22 C, kebetulan di 23 C ada seorang abang yang tunduk sedang baca buku. Kot lah tak perasan agaknya saya tengah cungap-cungap angkat beg dari pintu depan. Saya teragak-agak nak bagi salam sebab abang ni pakai seluar short atas lutut. 


Pramugara MAS yang berpakaian segak jauh di depan pula, maka, dengan muka kurang segannya, saya minta tolong abang seluar short tadi. Dia diam, tak pandang saya terus angkat beg naik atas. Ok, terima kasih banyak ya, kata saya. Saya duduk terus pejam mata. Penat.

Tidur-tidur ayam saya tak sedar dah 40 minit rupanya kapal terbang berlepas dan sudah selamat sampai Kuantan. Tetiba kepala saya disiku sesuatu. Oh, abang tadi punya majalah tersondol kepala saya sikit. Tak apa-tak apa. Dengan senang hatinya saya bangun ambil beg galas saya yang beratnya agak-agak 10 kg sambil berhusnuzzon abang tadi akan turunkan beg saya tadi. Namun, hampa. Abang tadi sekali lagi tak pandang pun saya. Terus dia ambil beg dia dan saya tidak diendahkannya. 

Saya tahu, semua orang mesti nak keluar laju-laju kan. Akhirnya saya buat keputusan mintak tolong Pramugara baju segak tadi untuk angkat beg saya. Saya tunggu semua orang keluar. Pintu depan dan pintu belakang dibuka. Tinggallah saya seorang tertunggu-tunggu Pramugara tadi. Saya angkat tangan sikit macam nak tanya soalan.


Pramugara tu angguk-angguk, "Ya, boleh keluar kat sini" tunjuk dia ke pintu belakang.

"Er, saya nak mintak tolong angkatkan beg boleh?" kata saya sambil jari telunjuk menuju ke atas.

Dia pun bergegas tolong saya, "Awak pegang belah sana saya pegang belah sini, kita angkat sama-sama" kata dia.

"ermmm.." hati saya bersuara sambil buat-buat sentuh beg tersebut.

"Beg ini patutnya letak kat bahagian kargo kalau berat, kami pun sakit-sakit belakang angkat beg passenger" bebel kakak Pramugari yang sedari tadi tunggu saya turun. 

"Terima kasih banyak ya, saya minta maaf sangat-sangat.. terima kasih ya" tertunduk-tunduk saya ucap terima kasih dan minta maaf sambil terkedek-kedek usung beg berat untuk keluar dari flight tersebut. 

"Selamat berpuasa ya!" jerit abang Pramugara tadi. "Ya,,selamat berpuasa juga!" balas saya tanpa menoleh ke belakang terus berjalan laju keluar.

Sedang menuruni tangga, mulut saya terucap "Rindunya abang-abang Morocco". Nah, terucap jua akhirnya. 

Rasulullah ada berkata : "....sebaik-baik di antara kamu adalah mereka yang terbaik buat isteri-isteri mereka"


Allah pun ada sebut dalam surah An Nisa' ayat 34 : "Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan..."

Dengan ini saya menyeru semua ikhwan mujahideen yang saya kasihi kerana Allah untuk selalu membantu kami, nak-nak lagi dalam hal mengangkat barang berat. Bukan kami tak mahu angkat ramai-ramai, tapi kerana Allah telah menciptakan kalian yang lebih kuat dan tampan untuk membantu kami. Baru-baru ini diceritakan ada seorang akhawat berjumpa doktor dan disuspect rahimnya terlari sedikit akibat banyak mengangkat barang berat. 

Ok, Incha allah, mungkin lepas ni, ikhwan sekalian boleh jadi jejaka hensem acuan sunnah Rasoulillah. Kalau nampak akhawat mahupun mak cik-mak cik angkat barang berat terus dengan tampannya offer diri, "Takpe-takpe biar saya angkatkan" lantas melemparkan senyuman setulus hati. Ah.. subhanallah.. kacaknya jejaki acuan Rasoulullah tersebut. 

Mana tahu, terus mak cik tu jadikan calon menantu. ehhe. gurau-gurau. Kalau agak susah untuk ikhlaskan diri, bayangkan sahaja mak cik tersebut seperti ibu kalian, dan akhawat yang ingin dibantu itu adik dan kakak kalian. Incha allah, moga terus laju menghulur tangan meringankan beban. ^ ^

Selamat beramal!

Wassalam

p/s: Moga setiap bantuan yang kalian hulurkan buat mereka yang tidak berupaya itu dibalas kebaikannya oleh Allah dengan ganjaran pahala di sisiNya.

p/s 2: Abang-abang dan pakcik-pakcik tu orang Maghribi~~~

6 comments :

Sha-na.Szied said...

Allah nak nanngis baca tulisan ni.. Moga Morocco Mengajar kita menjadi anak2 yang beradab dan memuliakan orang lain.. menolong orang lain, menghormati orang lain.. melemparkan senyuman pada orang lain......

Ikhlas!! Ikhlas ..hati mereka sangat ikhlas!! <3.....

salam rindu dari bumi gerbang andalus.!! menarik sayang!!

jejaka senja said...

hujan emas di negeri orang,
hujan batu di negeri sendiri,
ambillah emas di negeri orang dan bawak balik ke negeri sendiri. batu di negeri sendiri buat baling kat jejaka2 yang x gentel (malas).

Anonymous said...

X der mnusia yg sempurna...

zAhrauna said...

Rasulullah s.a.w kan manusia yang sempurna.. :)

Anonymous said...

Kenape ea perkataan insyaAllah dan Rasulullah di eja mcm to ea ?

zAhrauna said...

saya ambil tulisan dari Bahasa Perancis..

sy = ch
u = ou

tak ada apa yang berbeza.. saja2 je sebenarnya.. ^^