12 April 2015

Jihad Ku




Berikut adalah kisah dan perbualan yang berlaku minggu ini. Seorang adik Junior yang baru pulang dari Maghribi dan sedang menyambung Master di UIA sangat terkejut melihat kakak seniornya yang kelihatan sangat lain pada mata pandangannya.

Kak Na : Eh, Bai apa khabar? 

Bai : Ya Allah, Kak Na ke? Saya dah nampak akak tadi tapi tak tegur sebab takut salah orang. 

Kak Na : Kenapa pula?

Bai : Nampak dari jauh macam orang lain. Ya Allah, kenapa akak ''membesar'' sangat. Lebih besar daripada saya. Lain sungguh.

Bai yang bersungguh sungguh menyatakan kehairanannya tidak sedar bahawa dia sudah meninggikan suaranya sehinggakan orang lain mula memalingkan kepala mereka ke arah orang bernama Kak Na tersebut.

Kak Na : Eh awak, mulut tu. Sekarang awak sambung apa?

Kak Na cuba menukar topik perbualannya kerana sudah malu dan terkesima dengan kejujuran adik juniornya itu. Aduhai, pertama kali bercakap berhadapan sudah ditegur pula tentang keadaan fizikal luaran.

Pulanglah Kak Na beserta nasi berlaukkan ikan ditangan. Segan merah padam muka masih belum beransur lagi. "Dahulu kurus sangatkah aku?" soal Kak Na pada diri.

Keesokan harinya Kak Na menelefon Umi menanyakan khabar sambil mengadu kejadian yang berlaku semalam di Cafe Edu.

Kak Na : Umi, semalam ada adik junior ni kata akak membesar. Gemuk sungguh ke akak?

Umi : Ha, tahu pun. Akak dah kurus ke belum ni? Dah tahu ada orang kata macam tu, kenalah buat sesuatu. Kita kena kurus sebab Rasulullah pun kurus. Kurus untuk sihat tu jihad kita. 

Kak Na : Baiklah umi. Terima kasih untuk tazkirah sebelum maghrib ni. Hihi.

Pada hari Rabu pula, Kak Dil kawan baik Kak Na ada tersempak dengan Bai. Dia sudah maklum Bai sesuka hati menegur kebesaran Kak Na tempoh hari, lantas diusiknya kembali Bai.

Kak Dil : Hai, Bai. Nampak makin membesar pula.

Bai : Besar tang mana tu kak. Cuba akak justifikasikan sikit. Eh, akak saya tengok Kak Na tu lain dah ya. Makin besar badan dia.

Kak Dil : Amboi cakap pasal orang pula.

Bai : Haha. Akak pula saya tengok maintain sahaja.

Kak Dil : Itulah, akak tak boleh dah nak besarkan badan. Macam mana ya nak kasi besar sikit badan?

Bai : Ha, akak cubalah tanya Kak Na.

Kak Dil : Eh, kurang asam ek awak ni. 

Maka bayangkanlah wajah Kak Na beserta padunya genggaman tumbukan di tangannya mendengarkan kata kata jujur Si Bai daripada mulut Kak Dil. Sehinggalah semalam, Kak Na dikejutkan adik juniornya yang lain dengan kehadiran mereka ke UIA. Entah bagaimana mereka merancang untuk makan makan bersama. Hampir 12 orang daripada mereka berkumpul di HS Cafe minum petang merangkap makan malam bersama.

Kak Na dan Kak Dil berdua memesan Kuey Teow Kungfu sambil melayankan karenah adik-beradik seMaghribi yang lain. Riuh juga Cafe dengan kehadiran mereka. Nasib baik hari sabtu petang tidak terlalu ramai yang makan di sana. Sempatlah mereka mengambil gambar memori sebelum masing masing bersurai akhirnya. 



Kak Dil cantik kurus berbanding Kak Na yang semakin membesar, 
Oh ya, Bai sedang menyorokkan kebesaran badannya dengan tangan. 

Ini gambar motivasi untuk Kak Na jihad kurus. Kurus untuk Umi. Biar Umi tak risau lagi anak daranya tidak cantik. Tunggu Kak Na update gambar kurus waktu kahwin tahun depan. Insha Allah. :)

Disklaimer : Adik Mun tertanya tanya akak sudah berpunya kah? Meski Faris Ahlamnya belum kunjung tiba, target itu perlu ada ya wahai adik adik. Senyum penuh harapan. 

Faris Ahlam boleh membawa maksud Prince Charming dan juga Jejaka Idaman 

2 comments :

munirah mohammed said...

machalah..
inilah yg dikatakn lelaki dn wanita itu brbeza..
berbeza cara sapaannya, brbeza juga cara berguraunya..
supaya tidk berlku kesalahfahamn marilah kta belajar memahami prbezaan ini ;)

Nourel Housna said...

Perlu juga mereka tahu,. Dua perkara sensitif yang perlu dijaga.. Muka dan saiz badan bagi wanita sangatlah jangan ditegur.. haha..