02 April 2015

Ad dafiiyah



Bismillahi as solatu was salaamu a'la Rasoulillah

Di saat diri kamu sudah semakin putus asa bahawa tiada lagi yang lebih baik akan tiba, jangan pernah putus berbisik pilu pada Yang Esa. Saat itu juga Dia akan menghantar suatu hikmah yang tidak akan pernah kamu sangka akan mengetuk pecah prejudis buta terhadap ujian melanda.

Hari ini aku diajar Tuhanku bahawa harapan itu masih ada. Aku hanya perlu terus berusaha dan berdoa. Pengajaran yang tiba melalui seseorang yang sememangnya tidak akan tahu bahawa dia sudah merubah sudut pandang aku. Ya, kini aku sedar. Perjalanan yang telah aku berhentikan seketika ini perlu diteruskan sehingga ke akhirnya.

Kenalan tersebut memiliki semangat yang telah lama aku cari. Setiap yang ada padanya seakan-akan aku sedang mellihat diriku padanya. Seolah-olah Allah ingin katakan padaku, "Nah, Husna!. Bukankah pada dia apa yang engkau selalu inginkan. Pemikirannya, matlamat hidup dan perancangan seterusnya semuanya sama seperti apa yang engkau fikirkan."

Pulang aku semalam, terasa suatu baru menyusup. Segar rasanya. Aku fikir itu semangat yang dibasuh semula cetusan kagum. Semangat ini membuatkan aku terfikir, "Andai dia mampu lakukan perkara tersebut, aku juga pasti mampu sama sepertinya"

Tatih cermat ke hadapan. Kayuh perlahan biarkan sampai. Dayung dan terus mendayung perahu kembara ilmu ini sehingga ke akhirnya.

Terima kasih Allah. Terima kasih kerana Engkau tidak pernah berputus asa menghantarkan kepadaku hikmah. Aku memohon agar Engkau tetap membimbing diri yang berdosa ini meski aku akan lagi berdusta dan terus berdosa. Maafkan hambamu ini wahai Yang Maha Pengampun.

Wahai Yang Maha Memberi Rezeki,
Aku memohon supaya dikurniakan cintaMu, dan cinta mereka yang mencintaiMu, dan cinta pada amal ibadah yang menyampaikan lagi cintaku buatMu.

Rezekikan kami ilham dari sisiMu, pinjamkan kami kefahaman dari khazanah ilmuMu wahai Yang Maha Mendengar. Sungguh padaMu sahaja tempat kami mengadu segala keluh kesah hati kami. PadaMu juga kami bersyukur atas segala nikmat yang Engkau beri. Bantu kami wahai Rabb, menggunakan seluruh nikmat dengan penuh kesyukuran

Aku akan tamatkan penulisanku tahun ini juga, Buat kenalan tersebut, aku juga akan pecut bersama!

Bismillah.

0 comments :