16 September 2012

A confession : Kpop and me [Part II]


Bismillahi as solatu was salamu a'la Rasoulillah.
Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera pembaca semua!


Nah! Sila tonton cerita tentang kekasih saya..



Macam-macam fenomena luar biasa berlaku sekarang kan? Daripada gelombang Psy-Gangnam Style ke pembatalan saat akhir K-Fiqh Ummah dan akhirnya filem menjijikkan Innocence of Muslim yang kononnya dibikin untuk memberi penerangan tentang Islam, tapi sebenarnya menghina Nabi Muhammad dengan cara yang paling terkutuk.


Saya ada banyak benda yang dikongsikan. Tapi izinkan saya kongsikan sedikit pendapat mengenai K-Pop a.k.a Hallyu Wave yang sedang berombak ganas sekarang. 

Ingat tak post saya yang lepas mengenai A confession : Kpop and Me? Alhamdulillah, banyak respon baik yang diterima melalui post tersebut. 

Sejujurnya, saya masih lagi tak boleh buang 100% addiction saya terhadap K-Pop. But one thing for sure, saya dah tak lekat depan komputer macam saya dahulunya. 

Sebenarnya kan.. Dunia K-Pop banyak ajar saya tentang kehidupan juga. Melalui Big Bang, saya banyak dapat kenalan baru di Facebook. Yeah, kononnya dulu saya suka add dan approve mereka yang ada kaitan dengan Big Bang. Yalah kan, seronok boleh kongsi cerita dengan orang yang faham kita bila orang sekeliling kita tak faham kita. (faham je kan apa yang saya cuba maksudkan!) 

Melalui Big Bang juga, saya sangat bertuah dapat jumpa mereka yang sanggup berubah kepada yang lebih baik dengan berusah bersungguh-sungguh membuang jahiliyyah dalam diri mereka. Ingat senang ke? Susah kot.. 

yeah, sure, one of a kind, is he trying to say he's creating a new religion?
I have nothing against K-Pop or Big Bang. Plus, I am a big fan of G-Dragon too. Tapi sekali dia tunjukkan kepada dunia dirinya yang sebenar melalui Album One of Kind, takkan semurah itu kita nak gadaikan iman kita semata-mata kerana dia GD? Betul tak.. Yang salah tetap salah. Takkan semua perkara kita nak jadi buta dan sokong sewenang-wenangnya. GD's muslim fans, you know what I'm talking about right?

Instead of idolizing these genius artist such as Psy or even GD, copying the dance steps of Oppa Gangnam Style yang memang konfem-konfem tak membawa kita ke syurga. Apa kata kita gali lebih mendalam dasar cinta kita kepada Nabi Muhammad s.a.w. dengan selawat banyak-banyak jadi muslim yang lebih produktif dan jadi muslim yang lebih peka dengan dunia semasa.

Yup, memanglah the so called "tarian kuda" tu kelakar dan dapat memecahkan lemak-lemak di kaki anda dengan cara yang 'menyeronokkan' sebab sekarang kan 'trend'. Tapi, sedarlah, Psy yang buat tarian tu, dapatlah juga at least 1 million USD or more masuk dalam bank dia kan..kita?

Pak Cik Psy yang mengkagumkan

K-pop ajar saya tentang produktiviti dalam kehidupan. Dear Kpop fan, those idols that we all, fangirling, nosebleeding, drooling to are making a lots and lots of money. But we are still the same old lazy bums and being such an unproductive muslims that contribute nothing towards everything.

I'm not asking for you to stop and boycotting K-pop because you dont want to. I just want you to come to your sense and think. Kita dok habis-habis duit beli album, beli tiket konsert, duduk depan komputer berjam-jam, kelak kan, Allah akan tanya di akhirat. Mana pergi wang kita, mana masa yang kita habiskan. Kalau kita cuba hentikan mereka datang negara kita memang susah. Tapi tak susah halang diri sendiri dari terjebak dengan lebih jauh dalam dunia K-Pop ni.


They are just doing their job, entertaining people. Making a lot of money. Dont you think that we should be doing our job as a Muslim too? We should make a lot of money too! Who's going to help the Palestenian, Syrian and all other muslims??? It should be us. Their own brothers and sisters in Islam. Muslim.



Ok, bayangkanlah kan, tengah dok terkinja-kinja praktis tarian kuda tu ataupun sedang hadiri konsert K-Pop, saat itu Malaikat Izrael datang, kita tak nampak Malaikat tersebut, tapi Malaikat tetap datang dan cabut nyawa kita sedang kita buat perkara yang lagha. Wa naudzu billah min zalik. Tentu kita tak nak mati sebegitu hina bukan?

What I'm trying to say is, we should all take example of their hardwork in achieving their dreams by being a productive person. Itu yang patut kita contohi, mereka bekerja keras siang malam, berlatih 24 jam menari dan menyanyi dan mereka dibayar dengan gaji yang sangat lumayan untuk masa yang mereka korbankan. Kegigihan yang begitu patut kita contohi. Kegigihan dalam menjadi manusia yang lebih baik hari demi hari.


Siapa sangka, K-Pop mengambil alih dunia melalui Psy. Perintis ke pasaran Amerika dah berjaya dapat tempat #1 dalam US I-tunes Chart, lepas ni siapa pula? YG Entertainment tengah usaha bersungguh-sungguh kembangkan sayap 2ne1 atau JYP dengan Wonder Girls nya dan SM dengan SUJU.

Tapi pada akhirnya, muslim kita juga yang leka dan lalai lagi dengan dunia yang dicipta Korea ini. Haish, saya menegur diri saya terlebih dahulu dan moga-moga pembaca dapat manfaatnya.

Entah macam-macam lagi yang akan dipromosikan K-pop selepas ini. Mungkin tarian sotong pula? Ingat..mereka akan tetap datang 'menyerang' kita.  Jadi bagaimana kita nak 'lawan' mereka andai kita turut 'serta' dalam serangan mereka?.




Tak perlu cakap gebang-gebang, demonstrasi bagai nak rak andai solat subuh jemaah dan solat jumaat pun masih ponteng lagi. Ayuh koreksi diri. Cek balik, diri ini layak tak dapat syafaat nabi di hari yang tiada penolong nanti kalau di dunia asyik dengan hiburan semata, selawat tak bermain di bibir kita dan apabila kuffar (orang-orang kafir) menghina baginda kita buat-buat tak cakna. Allahu allah...


Susah, 
memang susah nak berubah, 
payah buang jahiliyyah,
tapi kita kan ada Allah,
Dia tahu kita sedang mujahadah! :)

2 comments:

Unknown said...

tarian sotong? insyaallah ada yg menyusul

NourlHousna Tawfiq said...

maybe suatu hari nanti~~