14 April 2009

Jun ohhh Jun...


bismillah..
assalamualaikum wbt..
an observation of a sister & a friend~
...AMARAN : Agk panjang...

bukan nak cakap pasal orang bernama jun..
tapi orang2 yang lahir dalam bulan jun..
kenapa tetiba nak cakap pasal bulan jun ni??

dalam keluarga je ada 3 orang yang lahir dalam bulan jun..
siapa?
adik ke5-hanis, ke6-hannan dan yang bongsu-hulwa.. cam ramai sgt adik..

..hannan..hilmi..hulwa..hanis..
semua perempuan, dan semua comel mcm kakak diorg..
dan semuanya agak ' special in ways'
termasuklah kwn2ku yang lahir dalam bulan jun..
sepertilah juga bestiesku~
bella yg kebetulan sm besday ng rasyidi..

menurut kajian dr. fadzilah kamsah
perangai orang jun seperti ini. 


JUN

1* Berfikiran jauh & berwawasan.
2* Mudah ditawan kerana sikap baik.
3* Berperangai lemah lembut.
4* Mudah berubah sikap, perangai, idea dan mood.
5* Idea yang terlalu banyak di kepala.
6* Bersikap sensitif.
7* Mempunyai pemikiran yang aktif (sentiasa berfikir).

8* Sukar melakukan sesuatu dengan segera.

9* Bersikap suka menangguh-nangguh.

10* Bersikap terlalu memilih & mahukan yang terbaik.

11* Cepat marah & cepat sejuk.

12* Suka bercakap & berdebat.

13* Suka buat lawak & bergurau.

14* Otaknya cerdas berangan-angan.

15* Mudah berkawan & pandai berkawan.

16* orang yang sangat tertib.

17* Pandai mempamerkan sikap.

18* Mudah kecil hati.

19* Mudah kena selsema.

20* Suka berkemas.

21* Cepat rasa bosan.

22* Sikap terlalu memilih & cerewet.

23* Kurang mempamerkan perasaan.
24* Lambat untuk sembuh apabila terluka hati.

25* Suka pada barang yang berjenama.

26* Mudah menjadi eksekutif.

27* Kedegilan yang tidak terkawal.

28* Sesiapa yang memuji, dianggap musuh. Siapa yang menegur dianggap kawan.

ini pula situasi2 yang berkaitan dengan kebenaran fakta diatas..
melalui pengalaman sebagi seorang kakak dan seorang kawan selama 18 tahun hayat hidup..
amat seronok nak hurai~
1~ pagi-pagi baru nak bersiap gi sekolah, gosok baju dll,
semua dalam last minute..
kena panggil nama, suruh cepat-cepat, baru dia aktif..
dah ckp sampai berbuih suruh siap awal2.. nnti lmbt..
boleh kata, betul gak, klu kat sekolah dulu, muka bln6 gak rekod
antara yg ramai, tp xsemua yg dtg lambat sekolah,,
haa.. jangan marah ea..

kebenaran fakta~nombor 8,9 & 27

2~ bila hilang barang atau ada masalah je.. mula2 sekali..diorg buat muka dulu.. pastuh menggelabah cari barang.. masa tu tahu dah lah ada hal punye.. orang tanya elok2.. tak nak jawab plak.. carilah dia sendrian diri..
akhirnya, xketemuan, menangislah...

kebenaran fakta~ nombor 17 & 23

3~ budak2..biasalah degil-mendegil ni..
tapi yg xtahan nya klu dah mnx tolong buat sesuatu jek..
mengeluh dulu.. alaahhh..
xpun.. angguk3...
xgerak lagi..
mnx tolong lagi..
ok.. katanya,
sampailah ke sekian kalinya,
tactic psyco lak digunakan,
pandang tepat ke mata, dan tengok dia buat kerja sampai siap..
baru bergerak kerja tu..
xkira umi atau ayah atau abang atau kakak yg mnx tlg..

xmasuk bab berebut barang lagi.. meskipun kakak dan adiknya jauh beza 4 dan 2 tahun,
xreti2 mengalah..<mulalah kedengaran suara2 merdu.. teriak+jerit+menangis
apalagi, campur tgn akak2 nya diperlukan..
selalunya cakap : "bagi je lah, awak kan lagi besar dari dia"
yang adik plak.. lagi lah degilnya.. suke di backup..
xbagi lg,.. jadi, bertawaflah mereka mengelilingi rumah sambil berebut barang..

kebenaran fakta~ nombor 11 & 27

tak kurang gak kelebihan org2 bulan jun..

1~ diorg mmg pandai..org2 jun sekeliling saya..
hani n hannan selalu dapat top dalam kelas..
bella n syidi lak top students..
diorg sgt2 special..
meski nmpk cam xbersungguh sgt,
tapi dalam diam diorg usaha dengan cara tersendiri..
hani n hannan suka sgt hafal tiap perkataan yg keluar dlm iklan..
jadi, bila iklan ad je, diorg imitate la balik..
excited plak tuh..
huuu~

bella lak sgt pandai melukis+mewarna..
kdg2 idea sgt-sgt mencurah sampai dia sendri tensen sorg..
khidmat buat flyers n sweater khalid~
tensen tuh sampai xtidur mlm..

kebenaran fakta~ nombor 1, 5 & 7

2~ sikap dorg kadang2 menawan hati, sensitif dan pandai berkawan.,.

bella dgn lawak+sikap sensitif..ramai kawan senang dgn dia

rasyidi fav students cgu.. jgn slh phm..
apa yg ketara agak ramai cgu suka budak ni cth: cgu norhizan

hanis jadi pengawas wlupun ktorg sebenarny xpercaya mula2..
tapi mestilah sbb sikap dia yg buat dia layak jadi pengws..
kitorg adik-beradik semua sek rendah yg sama,
tapi hani sorg je jd pengwas..

hannan, pandai ajak berborak+sensitif..
sgt sayang kucing dan bumi..
dgn makcik belakang rumah pun boleh diajak borak..
byangkn budak umur 8 tahun ckp..
"mak cik buat ap?..makcik apa khbar??"
yalah..
sambil main-main ng kucing makcik..
kitorg lak xde kucing..

kebenaran fakta~ nombor 2, 3, 12 13, & 15


3~ sikap diorg yg bes gak.. bila time berangan..

seronok sggh diorg..
pernah satu hari, hani n hannan berlakon jd bawang merah & bawang putih..
habis dress up..
sorg warna merah2.. sorg lgi putih2..
siap posing lg.. tangkap2 gambar..
adeyh..adek2..
jadi mak2 lain plak.. lebih2 lagi wktu 3 beradik dok same2..
pakaikn pampers kt patung, masak2, makeup2 pakai brush lukisan, kaler2 kuku dgn highlight, mix n match bju2 sampai 2-3 baju sekaligus..
huu~
adikku-adikku..

kebenaran fakta~ nombor 14

sebenarnya byk lagi nak cerita, tapi setakat nih je karangan yg dibuat hari ni..
dikarang dengan sgt excited sampai rasanya ini post terpanjang..
siapa2 yg boleh bc sampai habis nih mmg hebat sungguh..

mungkin ada yg benar dan mungkin ada yg xbenar..
semua diatas bersumberkan ingatan ingat2lupa seorag kakak dan kawan..

klu nk kongsi cerita atau sokong..silakan..

yg mana salah dan silap.. harap dimaafkan ea..
sampai disini sahaja perkongsian..

wassalam

Slide 12

10 comments :

-syahirazmi- said...

first!!
hehe

aku lahir bln 9..
dlm fmly xde yg bln 6..~

wow,
sume adik bradik ko huruf "H" ye?
hehe~

husna akk yg baik..lalalala~!

husna said...

~syahira

huu..
baekkah aku??
haha..
tahniah2,
ko bc abes sme tuh??
tabik..

azuan said...

cuba bai coontoh untuk no 28...hik3
ak tgk pelik je...

husna said...

~azuan

ak lahir bln 10..
ne la ku taw ap prasaan dyorg..
humm..mungkin dorg xske dipuji..
dyorg lebih ske ditego..
bagus la klu gitu..
klu puji2 ni kan bgga diri..
xbaek..

MisS WaWa said...

husna..
org bulan 7...ade x??
family org almost half lahir bulan 7..haha..free time mase cuti sekolah

husna said...

~ahla..

ad jek..
ayah lagi tuh..
siap samabeday ng kwn..
hoho..
khidmat observation ka?
insya allah..
xjanji taw..

syara said...

walawei..amaran tuh memang bt0ll wahh ini pnjang..

akk aku lahir junn..patutla perangai cm adek kooo..hahahha

husna said...

~syara

conrats la syara..
larat ko bca semua ea..
huk2, terharu jap..

sebijik ng perangai diorg?
hu3~

sajeedhani. said...

aku laher bulan 8!
sy anak merdeka!
haha

husna said...

huk3..
ramei gak an lahir bln 8..
mak ak pon bln 8 gak..
nnty ak bwat lak la post bln8..
hu..
interesting~