17 April 2009

Provokasi + Matrik Melaka~

Bismillah~
salam..

"temuduga yayasan pahang"

temuduga yg totally lain drpd temuduga mara atau jpa..
berminat utk baca..? sedikit perkongsian ttg temuduga tersebut,..
Kursus Bahasa Arab, Universiti Ibnu Tofail, Morocco

Terima Kasih buat semua kawan2 yg amat baik beri sokongan moral
dan tips2 yg korg tayang hari lepas..
Memang amat-amat berguna..

8.30pg semua berkumpul..
terus cari adilah yg ke'pink'an hari ni..
ramai sggh orang yg datang,
ramai sampai boleh gelak2..
xpaham..
kebnykannya dak2 jpa..
jadi mereka jumpa sekali lagi..

ucapan aluan oleh ustaz muhamad, pegawai yayasan phg bahagian pendidikan..
semua pelajar dibahagikan mengikut kursus msg2..
dak2 mesir sila ke tingkat bawah..
medic+ulama amilin
dak2 jordan dan morocco tunggu kat dlm dewan tu..
terkapai2 lah keseorangan..
adilah dan dua pupunya kebwh meninggalknku..
dewan beraircond tu dipenuhi ng ramai org..
kbnykan dak kuliyah sltan abu bakar dan maahad sltn ahmad shah.
serta dak dq..
dan sorg dak kisas..
hehe..

selang bbrp minit pembahagian, 3 nm disebut.
nurul husna antara 3 org tu..
kami diarahkan ke sebuah bilik kecil di hujung dewan,..
xterlalu kecil..nice..beraircond..
dan ada 2 panel sedang menunggu,..
ada 5 kerusi..tp kami bertiga je,..
kami terus dijemput duduk..
muka panel kedua-duanya stiff..*provokasi*

sorg dak laki yg xengt nm nya, dr kuliyah s.a.b
yusra iliyani dr maahad s.a.s
dan nurul husna dr kisas
kami bertiga pilih bidang bahasa arab ke morocco..


sesi temuduga bermula

1) Pengenalan diri.

mula2.. masing2 diminta perkenalkan diri..bermula drpd budak laki tu,..yusra dan saya..
saya rasa sayalah orang yg paling byk ckp dalam bilik tu,..
mereka berdua hanya beritahu serba sedikit tntg diri masing2..
nama, asal, belajar di mana..
tapi saya rasa, tak cukup sekadar tu sahaja,
dengan lafaz basmalah, salam saya perkenalkan diri, seperinci yg mungkin.
tarikh lahir, tempat tinggal, tempat belajar, nama ayah umi, pekerjaan dan juga keputusan periksa..
nmpak lebih kot..tapi seboleh-bolehnya biarlah panel tahu kita bersungguh

ustaz tny, kenapa nak pergi morocco?
terlintas di fikiran
ada 2 org cikgu saya belajar disana.
siapa? ustaz nmpk berminat nak tahu..
alamak..
lupa jap nm ustzah n uztaz..
erk.. puan siti aina sabariah
dan.
en sheikh..
ustz ckp.. sheikh salim??
ya.. sheikh salim..

oooo.. ustaz knal rupenya..
same2 belajar kot,,

2) Sesi BETUL bermula.

Ustaz Khairul Anuar, menurut kad matrik yg dipakainya mula menulis sesuatu atas kertas.
tulis apa?
dua patah perkataan..
suruh tgk ada yg slh pd ayat tersebut?
tak-tak-saya kata huruf sin tuh cam salah..
saya bkn suruh awk tgk huruf..saya suruh awk tgk ayat..
tergelak habis semua kat situ!
dah.. mn la tahu..
jwb ikut hati..

farihalmuslimain
sepatutnya disebut begitu..
tapi disebabkan memori karat..
kami bertiga xdapat sebut dengan betul..
padahal soalan agak senang..
nyata la tu fe'el madhi..
ya rabbi!

ustaz tanya lg, muslimain tuh ap?
khobar? mudhofun ilaih?
saya jawab fa'il..
betul jwpan tu meski samar2 ingatan..
betul??wonder sbntar..

ustaz tulis ayat lain pulak dah..
dalam hati doa.."ya allah permudahkanlah"..
ra'aitul waladain..
"saya nmpk 2 org budak"
dia suruh sebut perkataan tuh..
saya sebut salah lg..
waladain tuh ap? xengat langsung...
ustaz bg klu..
masih samar2..
jwblah mubtada' muakhhar..
sbb ustz bg klu mubtada' dan ada bg satu cnth ayat lain..
nasib baik.. betul gak..


3) Provokasi sebenar bermula..

ustaz mulalah berkata kamu ni a1 bhs arab dlm kertas je. benda senang saya tanya pun xboleh jwb. kan dah belajar tingkatan 3 dulu. *belajar ke?? saya xbelajar pun!!*hati berkata. nih kamu tahu ke morocco tuh kat mana??. yusra jwb timur tgh. bkn. saya mencelah, *tak mnx izin* slh ea.., morocco atas dia spain dan bersebelahan dgn algeria. angguk2. kamu tahu ke jauh mana dr malaysia ke sana. naik kpl terbang apa. nih kamu tahu ke kamu ke universiti apa? diam. saya jawablah universiti ibn tofail. dr yg diam dari tadi mula mencelah sikit, membantu ustz memprovok kami. oo, universiti tu blakang sungai isap kan???. ????. sengih je. dan banyak lagi la diprovok.

nih saya belum uji lagi kamu boleh ke x ckp bahasa arb??
ohh..tidak..
walaupun, kononnya buat teks syarahan sket2,..tetap xyakin.
nasib baik, xtny

nih kamu ambil kursus bhs inggeris di uia. tapi nak amek bhs arab lak. nape??
ooo. tuh hanya kursus bagi lepasan spm selama 2 bln. jwb saya.
panel sengeh.*provok
ya lah, nanti kamu bukan guna sgt pun kat sane.. kamu gne bhs perancis dan bhs arab..
saya mencelah lagi, xslh kan?? *kurang adab ke??
memang la xsalah tapi kamu je yg advance sket daripada org lain..bagus, cara kamu habiskan cuti kamu.
fuhh..
senyum-senyum-senyum
angguk-angguk-angguk
sepanjang ustz dan dr berbicara hanya itulah yg mampu dilakukan..
jwpan temuduga akan diketahui dalam masa 10 hari ni..
insya allah, akan dihubungi kelak,

4) akhir

sebelum keluar, mintak izin nk tny satu soalan..
"klu kami xdpt ke morocco dan akan ditukarkan ke jordan, adakah kami masih akan belajar bahasa arab atau tidak?"
ustz jawab, masih bhs arab dalam perbankan..
???
masih xphm, tapi buat-buat paham..
ustaz cbe terangkan baik2..
tamat,..
ucaplah terima kasih tuan, dan keluar..

~

maka berlalulah keluar kami bertiga, budak laki tu nmpk frust sket. yusra pun geram tak dapat jwb soalan simple ngn baik. saya? lega, dan terus salam umi yg setia menunggu.

MoRal~
1) Study betul2 kursus yg dipilih sebelum ditemuduga.
lebih2 lagi bhs arab,,,,

2) Cari sebanyak mungkin mengenai pengajian luar negara yg kita pilih.

3) Persiapkan diri sebaik mungkin.
wlupun diberitahu 1hari sebelum i/v sekalipun..get ready je..

4) Pakai pakaian yg kemas.
obviously.

5) Senyum.
wlupun habis dibasuh dan diprovok..


sampai sini shj perkongsian. moga dapat membantu sesiapa sahaja kelak.
doakan la yg terbaik buat semua.


_____________________________________________________________________________

p/s: dapat matrik melaka~
dak kisas konvoi ke melaka??
???
hehehe








11 comments :

khadijah said...

hehe..bila baca post ni teringat lak homework arab yg sy tak wat lg part naat man'ut..hehe..anyway,sy rasa awk mesti dptnye! chaiyok!!

husna said...

~khadijah

ooo..
kamu blaja arab ea..
bes tuh,, naat sub topik yg bes..
hehe..
tenkiu2..
moga2 sama2 dpt..

sajeedhani. said...

husna!
aku mlake gak.
ramai wehh mlake.
siyes!
hahaha.

husna said...

~sajeedah..

btol kan..
haha..
xyahla g..
matrix last choice,
g asasi dolu ke..
hehe
insya allah~

-syahirazmi- said...

husna!!
betul pun ape yg aku tau psl
iv yp nih..
intrvwr mmg kuat provok!
huhu..senior aku ckp,kalu wat mke innocent..sure x kena sgt!

hahaha~

pe2 pun best laa!!
aku x jd nk amik banking jordan tu..
hehe~ :D

tahniah lg skali!!!

husna said...

~syahira

ak nih mke innocent sgt ke???
???
persoalan yg agak kusymil jap..
hehe..
hurmm..
senyum+angguk..

ak kene provok sbb tak comel kot..
huk3,
xdelah..
insya allah ak da bwat sebaek mungkin..

tenkiu2..

dilasolace said...

Aku yg kepinkan?
Hahahaha...

Hee kalau kena kat aku soklan arab tuh, aku memang dah karat habis nieh...
Tulah pasal, tak leh blajar tuk peksa jer.. Hukhukhukk

Aku punya intrv mcm sesi borak2 jer... Hehehe,,, Ko insyaallah dapatnye.. Amin..

husna said...

~dila

btol wat,,
ko mmg pink pom..

ak pom blaja niat lebih ke pekse gak..
adyeh..
sbb tu lah xdpt jwb ng baek..

borak2 agy bes dr provok2..
keh3

Bittersweet Ganache, flavoured with Red Chilli said...

wauuu skenye kalu dpt morocco! cantekkk gila :)

husna said...

~aliah

tepi pantai u ibn tofail..
breezy-weezy~
cantek2..

so.enzyme said...

huhu husna~ tahniah~ moge2 ade rezeki insyaAllah